sâmbătă, 19 decembrie 2009

Expresionism nu Suprarealism

Tocmai ce-am vizionat " Cabinetul doctorului Caligari" o productie nemteasca de pe la 1920. Anterior purtasem o discutie cu cineva despre acest film. Auzisem de el dar nu-mi intrase in calcule. Descoperind recent un site pe care poti viziona filme pe net am gasit si acest film. Alte filme din perioada anilor '20 pe care le-am mai vazut pana la acesta au fost Metropolis (1927) si Crucisatorul Potemkin (1925). "Cabinetul doctorului Caligari" se incadreaza in ceea ce s-a numit expresionismul german, de fapt a fost si primul film de gen (Metropolis a fost cel din urma). Pana la vizionare crezusem ca videoclipul piesei " Otherside" de la Red Hot... are o tematica suprarealista. Dumb me. De fapt toata acele cladiri tuguiate, formele alungite, rombice sau trapezoidale se incadreaza in curentul expresionismului, exact ceea ce vei gasi si in ...Caligari. Scenografia filmului este demna de admirat: ferestre alungite , usi cazute pe o latura, pereti ce pe-o parte's umbriti, scarile si cararile, copacii cu crengile-n zig-zag, orasul aglomerat. Constructia narativa se bazeaza pe un ... feedback al personajului principal. In prima scena doua personaje de varste diferite impart o banca. Privirea celui in varsta, avem si un prim plan, e una a unui maniac plus ca e si completata de afirmatia ca "spiritele lumii l-au indepartat de familie". Apoi cel tanar afirma: " Eh sa vezi ce-am patit eu". Ce-i drept privirea batranului mi s-a parut dubioasa dar n-am stat prea mult sa ma gandesc fiindca celalalt deja isi incepuse povestea. Oricum in final suspiciunile mi-au fost confirmate, semn ca nici un detaliu din scena nu e degeaba.
Log-line filmului ar fi: un nebun ii povesteste celuilalt cum a ajuns la ospiciu. Personajele din poveste sunt si pacienti ai ospiciului conturand ideea de " it's all in his mind" de la final. Avem crime, avem misticism, un somnambul, un doctor psihopat, un tanar (nebunul) dornic sa afle criminalul prietenului sau, un targ si o femeie, indeajuns de multe elemente ca sa condimenteze povestea unui nebun.
Filmul sta la baza filmelor horror cat si noir ce-au urmat dupa.

Niciun comentariu: