luni, 24 mai 2010

IMPORT/EXPORT (2007) Ulrich Seidl


IMPORT/EXPORT e un focus rece asupra raportului social-economic EST-VEST imbibat cu alte cateva subpuncte, toate determinate de un mediu steril, minimalist. De altfel coloana sonora e inexistenta, exceptand scenele din azil unde onomatopeele repetitive ale unei batrane definesc spleenul. In EST, o ucraineanca renunta la slujba de asistenta in schimbul videochatului, pana primeste o invitatie sa plece in Austria, unde lucreaza ca putzfrau. Prejudecatile fata de imigranti e unul din subpunctele de care vorbeam. Dupa cum explica una din asistentele austriece, cum de nu a vrajit nici un barbat pana in prezent, ca doar asta cauta, asta le e sansa(imigrantelor), scaparea. In VEST, un tanar austriac isi pierde slujba de agent de paza. Ingropat in datorii si lipsit de perspective, singurul job la indemana e sa-l ajute pe tatal sau, sa transporte jocuri mecanice si 'tonomate' cu bomboane in EST (Slovacia, Ucraina). Nu se simte nici o atitudine partinitoare in ceea ce priveste EST-ul si VEST-ul ; ambele sunt o mocirla in care nu poti decat sa te tarasti. EST-ul cu femeile usoare, tigania, saracia - VESTUL - cu raporturile familiale asentimentale, oameni in etate singuri. De observat ca in ambele cazuri personajele traiesc impreuna cu parintii in opozitie cu batranii din azil , lipsiti de orice legatura familiala. In delirul ei o batrana se intreaba retoric cat mai e pana are sa-si intalnesca mama. Sunt doar niste umbre ce si-au trait viata. Asa cum exclama batrana printre onomatopeele ei, '' miroase.. a moarte''. Vidul dintre oameni se mentine si datorita lipsei unui limbaj comun, cu atat mai mult cu cat nu putem vorbi de o interactiune non-verbala, aceasta rezumandu-se la simple apropouri sexuale. Singura farama de viata vine dinspre Pauli care afirma, opunandu-se apropourilor libidinoase ale tatalui sau ca el traieste dupa anumite valori, el vrea armonie. Pana la final stim doar ca el a pornit in directia aceea.

Niciun comentariu: